Kesedaran Rakyat Malaysia Terhadap Produk Kecekapan Tenaga

on Thursday 15 March 2012



Gabungan Persatuan-persatuan Pengguna Malaysia dan Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air bersama-sama Suruhanjaya Tenaga dan TNB sentiasa menjalankan Program Kempen Kesedaran Kecekapan Tenaga kepada semua golongan rakyat  Malaysia yang meliputi pelajar-pelajar sekolah rendah, menengah, orang awam dan juga untuk pihak industri. 

Tetapi, daripada pemerhatian sebagai penceramah saya mendapati bahawa kesedaran masyarakat Malaysia terhadap produk-produk kecekapan tenaga yang ada dalam pasaran tempatan dan mahupun dunia adalah kurang jika membandingkan negara-negara lain seperti Jepun, Korea, China, Amerika dan lain-lain.
Di Malaysia, Suruhanjaya Tenaga dan KeTTHA telah mengiktiraf banyak produk elektronik yang menggunakan tenaga elektrik yang sedikit dalam melakukan kerja. Contohnya, televisyen, peti sejuk, kipas, penghawa dingin dan lain-lain. Kesemua barangan elektrik yang diiktiraf sebagai produk kecekapan tenaga dilabelkan dengan barisan bintang di mana 1 bintang mewakili kurang cekap tenaga hingga 5 bintang menunjukkan produk yang paling cekap tenaga. Label bintang biasanya akan dipamerkan di hadapan produk tersebut.

Apabila penceramah melontarkan soalan berkaitan dengan label kecekapan tenaga ini, 92 peratus daripada para hadirin memberi jawapan tidak tahu apakah maksud label tersebut dan tidak pernah melihat sebelum ini. Ada di antara para hadirin mengaku jika hendak membeli barangan elektrik yang baru, mereka hanya memikirkan harga produk dan jenama sahaja. Mereka tidak pernah mengambil tahu tentang butiran maklumat yang tertera di produk seperti berapa Walt (W) yang digunakan, Arus (A), Voltan (V) dan sebagainya. 

Sebagai pengguna yang bijak, kita seharusnya mengambil tahu butiran-butiran tersebut untuk mengenal pasti produk tersebut cekap tenaga atau tidak. Oleh itu, sebelum kita membeli sesuatu produk elektronik, kita seharusnya merancang dan meneliti kegunaan produk tersebut dan memastikan produk tersebut dilabelkan dengan logo kecekapan tenaga.
Sumber asal: Konsumer Kini
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© Info Tenaga | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO