Penggunaan Bateri Ion Lithium Untuk Menyimpan Tenaga Solar dan Angin

on Thursday 22 March 2012


Bateri Ion Lithium

Tenaga solar dan angin merupakan dua sumber tenaga yang boleh diperbaharui, tetapi berada dalam keadaan yang tidak menentu. Kedua-duanya tidak boleh menjana tenaga sepanjang hari tetapi hanya pada tempoh yang tertentu sahaja. Akibatnya, tenaga yang dijana ini akan kehabisan atau hilang dalam masa yang singkat apabila angin tidak bertiup ataupun matahari ditutup oleh awan.

Untuk menyalurkan sumber tenaga yang berterusan kepada pihak penyedia bekalan, kedua-dua sumber tenaga yang boleh diperbaharui ini perlu disokong oleh kaedah penyimpanan tenaga yang baik seperti bateri. 

Ketidaktentuan bekalan tenaga oleh kedua-dua sumber tenaga ini masih bukan merupakan masalah yang besar memandangkan kedua-duanya hanya membekalkan peratusan yang rendah dalam penjanaan tenaga di dunia.
Namun, banyak negara telah berhasrat dan mengumumkan pelan untuk membangunkan sektor tenaga solar dan angin secara besar-besaran. Justeru, isu ketidaktentuan ini mesti diselesaikan dengan secepat mungkin.  

Cara penyimpanan tenaga melalui bateri ion Lithium merupakan salah satu cara yang berkesan untuk mengatasi masalah ini. Negara Amerika Syarikat dan China merupakan negara-negara di dunia yang mempunyai kemudahan penyimpanan bateri ion Lithium.

Bateri jenis ini bukan satu-satunya jenis bateri yang digunakan untuk menyimpan tenaga. Jepun mempunyai ladang bateri yang paling besar di dunia, yang menggunakan bateri sodium-sulfur dan membekalkan 238 MW/h tenaga. Contoh yang lain adalah ladang bateri di Alaska yang menggunakan jenis nickel-cadmium dan membekalkan sebanyak 46 MW tenaga bagi setiap 5 minit.

Pembaikan teknologi dan kemahiran membolehkan pelbagai jenis bateri baru dan lebih berkesan ini dicipta dalam masa yang akan datang. Oleh itu, sektor pengeluaran bateri yang semakin berkembang ini akan membolehkan pembangunan yang lebih pesat dalam sektor tenaga yang boleh diperbaharui.    

Sumber artikel: Konsumer Kini. Oleh Foon Weng Lian. Persatuan Pengguna Tenaga dan Air Malaysia (WeCAM)
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© Info Tenaga | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO