Tenaga Boleh Diperbaharui Sebagai Sumber Tenaga Utama Pada Masa Depan

on Monday 12 March 2012



Sumber tenaga yang boleh diperbaharui seperti tenaga suria, angin, biojisim dan tenaga hidro boleh mencapai hampir 80% permintaan bekalan tenaga dunia pada tahun 2050. Ini berlaku sekiranya kerajaan-kerajaan dunia merangka polisi untuk memanfaatkan potensi penggunaan tenaga-tenaga tersebut. Demikian menurut satu laporan yang disokong oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Kajian ini merupakan usaha bersama seramai 120 penyelidik daripada Panel Perubahan Iklim Antara Kerajaan (IPCC). Mereka juga berkata bahawa sekiranya hala tuju tenaga yang boleh diperbaharui dipatuhi sepenuhnya, maka pelepasan gas rumah hijau akan berkurangan. Ini membolehkan suhu dunia tidak naik melepasi paras 2 darjah selsius pada tahun 2050.  

2 darjah selsius ini merupakan satu had yang sekiranya suhu dunia naik melepasi had suhu ini, maka kesan terburuk perubahan iklim akan berlaku. Kerajaan-kerajaan juga telah bersetuju dalam perbincangan tahun lalu di Cancun, Mexico, yang mereka akan mengehadkan purata kenaikan suhu dunia dalam angka tersebut.
Laporan kajian tersebut diumumkan selepas perbincangan empat hari yang berakhir pada minggu yang lalu di Abu Dhabi, United Arab Emirates. Laporan ini bertujuan untuk memberikan maklumat kepada pembuat dasar dan membuat penilaian terkini terhadap potensi sumber-sumber tenaga yang boleh diperbaharui. 

Christiana Figueres, yang merupakan Setiausaha Eksekutif UNFCCC, menggambarkan laporan tersebut ‘signifikasi’ dan menunjuk hala tuju kepada kerajaan-kerajaan sedunia. 

”Mereka mesti mencapai matlamat mereka dengan menggunakan sepenuhnya sumber-sumber tenaga yang boleh diperbaharui dalam skala yang besar,” kata beliau lagi. ”Adalah penting juga bahawa dasar negara yang bercita-cita tinggi dan kerjasama antarabangsa yang kukuh kerana semua ini merupakan kunci utama kepada penggunaan tenaga yang boleh diperbaharui secara meluas di semua negara.”

Figueres juga menekankan bahawa keperluan kewangan dan teknologi yang mencukupi harus dibekalkan kepada negara-negara yang kurang maju, agar negara-negara ini mengalami pertumbuhan paling pesat dalam pengeluaran tenaga dalam masa yang akan datang. 

’Negara-negara maju perlu menghasilkan satu dasar yang bersesuaian dan insentif supaya penggunaan dan pemasangan teknologi tenaga bersih boleh bertumbuh dengan pesat.”

Laporan tersebut turut memuatkan ulasan daripada 160 keadaan saintifik yang berbeza berdasarkan tahap-tahap yang berlainan dalam sumber-sumber tenaga yang boleh diperbaharui, keadaan alam sekitar yang berbeza dan faktor sosial.  

Semua keadaan and faktor-faktor ini telah dikaji dengan jelas dan terperinci. Hasil kajian tersebut memberangsangkan kerana ia menunjukkan sumber tenaga boleh diperbaharui berupaya untuk menampung 77% permintaan tenaga dunia menjelang tahun 2050, berbanding 13% pada tahun 2008. Selain itu, pelepasan gas rumah hijau juga dapat dikurangkan daripada 220 hingga 560 gigaton dari tahun 2010 hingga 2050. 

Walaupun laporan tersebut mengatakan bahawa sumber tenaga boleh diperbaharui akan meningkat tanpa bantuan dasar, namun ia juga menunjukkan peningkatan yang mendadak boleh dicapai sekiranya terdapatnya dasar negara yang kukuh dan diuruskan dengan baik. 

Kos untuk teknologi tenaga boleh diperbaharui akan dikurangkan pada masa depan dan dapat dikurangkan lagi sekiranya pelepasan gas rumah hijau dijual menjadi kredit karbon dan disalurkan kepada pembangunan tenaga yang boleh diperbaharui.

Sumber artikel: Konsumer Kini. Oleh 
Foon Weng Lian. Persatuan Pengguna Tenaga dan Air Malaysia
Sumber gambar: www.ngdir.ir
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© Info Tenaga | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO